Programmaties en oprichtingen buitengewoon secundair onderwijs - schooljaar 2025-2026Advies over de programmaties duale en niet-duale opleidingen opleidingsvorm 3 en de oprichting van een nieuwe school, een nieuwe opleidingsvorm of een nieuw type in het buitengewoon secundair onderwijs voor schooljaar 2025-2026

De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) ontving op 10 december 2024de adviesvragen over de aanvragen voor oprichting en programmatie in het buitengewoon secundair onderwijs vanaf het schooljaar 2025-2026 Het gaat om 24 aanvragen, die verdeeld zijn als volgt:

  • Oprichting van een nieuwe school (2)
  • Oprichting van een nieuw type in een bestaande opleidingsvorm (1)
  • Oprichting van een nieuwe opleidingsvorm (4)
  • Programmatie van een niet-duale opleiding in opleidingsvorm 3 (15)
  • Programmatie van een duale opleiding in opleidingsvorm 3 (2)

De Vlor hanteert naast de criteria uit de regelgeving nog een aantal bijkomende criteria die bepalen of een aanvraag al dan niet gunstig geadviseerd wordt

Beleidsaanbevelingen

De Vlaamse Onderwijsraad verwijst in de eerste plaats naar zijn advies van 15 juni 2024, over de programmaties gemoderniseerd voltijds (buiten)gewoon secundair onderwijs (2019 - 2024). In dat advies op eigen initiatief brengt de raad onder andere de algemene boodschappen samen die hij sinds 2019 meegaf in de programmatieadviezen, om zo een krachtiger signaal te geven aan de Vlaamse Regering.

Vervolgens geven we nog twee aanbevelingen mee die specifiek betrekking hebben op de programmatieaanvragen voor schooljaar 2025-2026:

  • In de aanvraagdossiers stellen we een grote variatie vast qua omvang en kwaliteit van de dossiers, ondanks de richtlijnen die scholen daarvoor krijgen. Om het voor de bevoegde diensten van de koepels en netten mogelijk te maken scholen daarin te begeleiden, zouden zij ook toegang moeten hebben tot Mijn Onderwijs, of minstens tot een testplatform met een blanco aanvraagdossier. De online checklist met tips (dd. 15 november 2023) is een handige tool, maar volstaat niet als begeleiding.
  • De Vlor is tevreden dat er in het buso gewerkt wordt aan de verdere uitbreiding van duaal leren.  De raad is al langer vragende partij om bijkomende leerkansen te creëren voor jongeren in het buitengewoon secundair onderwijs. In zijn advies over de modernisering van het secundair onderwijs vroeg de raad om een globale visie te ontwikkelen over de plaats van het buitengewoon secundair onderwijs in een vernieuwd aanbod en een nieuwe organisatie van het secundair onderwijs.

Voor het buitengewoon onderwijs is een flexibele overgang tussen een duale en een niet-duale opleiding noodzakelijk, op basis van de handelingsplanning. We benadrukken nog eens onze bezorgdheid over de organisatie van redelijke aanpassingen en voor de verdere begeleiding van die leerlingen op de werkvloer

Verder verloop

De Vlaamse regering zal een beslissing nemen over de programmaties op basis van het advies van de Vlaamse Onderwijsraad, de SERV, AGODI en de Onderwijsinspectie.

Download hier het volledige advies (PDF, 425.48KB)