Welke thema's komen dit werkjaar aan bod in de Vlor?
In maart 2024 lanceerde de Vlaamse Onderwijsraad zijn Agenda voor het Onderwijsbeleid 2024-2029: Een toekomst voor ambitieus en kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen. Daarin formuleerden de onderwijspartners drie kernboodschappen voor de Vlaamse regering:
- Werk op lange termijn
- Totaalaanpak voor ambitieus en kwaliteitsvol onderwijs
- Samen beleid maken
Werken op lange termijn
Werken aan het onderwijs van de toekomst betekent werken op lange termijn, gekoppeld aan een duurzame en betrouwbare publieke financiering. Een onderwijsbeleid dat impact beoogt, richt het vizier voorbij 2029 en kijkt dus verder dan de huidige bestuursperiode. Alleen zo kunnen we de centrale doelstelling realiseren om ambitieus en kwaliteitsvol onderwijs te voorzien voor elke lerende.
Totaalaanpak voor ambitieus en kwaliteitsvol onderwijs
De Vlaamse Onderwijsraad wil samen met de Vlaamse Regering bouwen aan een coherent beleid rond kwaliteitszorg in de verschillende onderwijsniveaus en -vormen, waarbij de focus ligt op het stimuleren van kwaliteitsontwikkeling. Daarbij hanteert de raad een brede visie op onderwijskwaliteit. Naast de kwalificerende rol van onderwijs en de aandacht voor het bereiken van leerresultaten, heeft het onderwijs een even belangrijke socialiserende en persoonsvormende functie. De raad ijvert daarom voor een totaalaanpak.
De onderwijspartners schuiven drie prioritaire thema’s naar voor om ambitieus en kwaliteitsvol onderwijs te realiseren voor elke lerende:
- Diversiteitsresponsief en inclusief onderwijs
- Mentaal welzijn
- Sterk onderwijs door sterke onderwijsprofessionals
Samen beleid maken
Onderwijs moet beantwoorden aan uiteenlopende maatschappelijke verwachtingen. Tegelijk moet onderwijs zich kunnen focussen op zijn kerntaken.
Het recht op onderwijs kwaliteitsvol waarmaken is het gezamenlijk werk én de collectieve verantwoordelijkheid van vele actoren: leraren, leidinggevenden, ondersteuners, besturen, lerenden en hun ouders, pedagogische begeleiding, middenveldorganisaties, de verschillende overheden, de bredere welzijnssector... Onderwijs kan alleen goed werken als al die actoren de vorming van leerlingen, studenten en cursisten vooropstellen. Dat vereist een goede samenwerking, gekenmerkt door een duidelijke taakverdeling, afspraken over wie welke verantwoordelijkheden heeft en hoe die worden opgenomen, afspraken over wie wat aanstuurt en hoe, en afspraken over wat het gezamenlijke resultaat moet zijn.
Thematische lijnen
De Vlaamse Onderwijsraad koos twee maatschappelijke vraagstukken die in alle onderwijsniveaus leven en waarrond de raad deze legislatuur grondig zal werken. Die bouwen verder op onze Agenda voor het Onderwijsbeleid.
Onderwijs en samenleving
Wat mag de samenleving van onderwijs verwachten, en omgekeerd? Dit vraagstuk houdt nauw verband met de kernboodschap ‘Samen beleid maken’. Onderwijs wordt (terecht) geconfronteerd met tal van maatschappelijke verwachtingen. Tegelijk zet dat het onderwijsveld onder druk. Hoe kan onderwijs beantwoorden aan vragen die rijzen vanuit de samenleving en toch blijven focussen op zijn kerntaken? Daarover zal de Vlaamse Onderwijsraad dit werkjaar een participatief traject opstarten.
Recht op leren
Hoe kan onderwijs het recht op leren voor iedereen, van jong tot oud, garanderen? In een strategische verkenning wil de Vlaamse Onderwijsraad dat maatschappelijk vraagstuk uitdiepen, aan kennisopbouw doen en zo het concept ‘recht op leren’ verhelderen.
Na afloop van dit werkjaar zal het jaarverslag een uitgebreid verslag brengen van de werking.