Samenleving in de klas

Onderwijs en samenleving in de Vlaamse Onderwijsraad

Een lange stoet van maatschappelijke verwachtingen klopt aan de poort van onderwijs. Het is erg verrijkend om te zoeken naar verbindingen of dwarsverbanden tussen deze maatschappelijke thema’s zonder daarbij thematische verdieping uit het oog te verliezen. 
Laat je als school zeker  niet afschrikken door de veelheid en diversiteit aan maatschappelijke uitdagingen. Je hoeft zeker niet alles te ‘stapelen’ boven op het gewone curriculum.  

Deze pagina geeft je inspiratie om in te zoomen op de uitdagingen die passen bij je eigen context, en dwarsverbanden met andere maatschappelijke uitdagingen te leggen. Dat alles natuurlijk binnen de wettelijke kaders en passend bij je eigen schoolbeleid!
De praktijkvoorbeelden tonen hoe dwarsverbanden kunnen gerealiseerd worden. Laat je inspireren!

Van consumenteneducatie en verkeerseducatie over burgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling tot gezondheidsbevordering: onderwijs krijgt te maken met heel wat maatschappelijke verwachtingen.

Sinds het begin van het werkjaar 2015-2016 is het overleg en de uitwisseling daarover binnen de Vlor samengebracht in een overkoepelende commissie Onderwijs en Samenleving.

De commissie zoekt naar verbindingen, maakt ook ruimte voor thematische verdieping en bewaakt daarin de onderlinge transfer.

Waarom deze projectpagina: 

Achtergrondinformatie

Uiteenlopende, inspirerende praktijken

Basisschool Windroos werkt aan sociale vaardigheden met dans en beweging

Op berenjacht met de loopfiets

Buiten zijn en veel bewegen, het moet wel een gezond effect hebben

Diversiteit als onderwerp van uitwisseling

‘Eau lala’ – Het belang van water vanuit EDO en Kunst

Een ecologische kruisbestuiving

JOS (Jij op school)

Leerlingen onderzoeken de luchtkwaliteit en maken een filmpje van de droge resultaten

Ook leren programmeren kun je buiten aanpakken

Memorydate, tools voor het organiseren van een ontmoeting op een erfgoedplek

Refter make-over

Samen tuinieren op school

Scholen bouwen met sociale impact

De scholenband maakt onze leerlingen bewust van de SDG's

Voedselafval meten als start van een traject rond duurzame voeding

Voedseldetectives in Wielsbeke

Naar een geïntegreerd voedingsbeleid: het verhaal van De Wijnpers