Op berenjacht met de loopfiets

Wat?

De kleuters van de tweede kleuterklas gaan ‘Op berenjacht met de loopfiets’.

Waar? Wie? Wanneer?

De lesfiche, ontwikkeld door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde,  is bestemd voor de eerste en tweede kleuterklas, en is gebaseerd op het boek ‘We gaan op berenjacht’ van Helen Oxenbury. Juf Véronique van de tweede kleuterklas in GO! Basisschool Klim-Op Vilvoorde, gaat na de krokusvakantie met haar kleuters met hun loopfiets op zoek naar de beer. 

Dwarsverbanden

De kleuters zijn in beweging en oefenen specifiek evenwicht en stuurvaardigheid. Kinderen die met een loopfiets leren fietsen, trainen heel goed hun evenwichtsbehoud. De overstap naar een gewone fiets met pedalen verloopt veel vlotter want steunwieltjes zijn niet meer nodig.

Werken aan motorische vaardigheden wordt hier gekoppeld aan verkeers- en mobiliteitseducatie, gezondheidsbevordering via bewegen en duurzaamheid. Bovendien leren de kleuters samenwerken, en zijn er linken met luistervaardigheid: de kleuters genieten van het voorleesmoment. Er wordt tegelijk gewerkt aan zintuiglijke ontwikkeling, en sociale vaardigheden en ruimtelijk inzicht worden geoefend. 

Rode draden in de aanpak

Samen zijn de kleuters sterk, van begin tot einde. Ze overwinnen samen obstakels en angsten. 

Alle kleuters van de klas participeren, wel telkens opnieuw via groepjes van 5 à 6 kleuters. Alle andere kleuterklassen zijn er bij. De eerste maal mochten ook de ouders de 'voorstelling' komen bijwonen. 

In de lesfiche wordt expliciet de link gelegd met de eindtermen. Welbevinden van de kleuters staat centraal. Zo wordt er gestreefd naar een evenwicht tussen beweging en opnieuw tot rust komen. Kleuters en leerkrachten vinden het samen leuk.

Beschrijving/in de praktijk

GO! Basisschool Klim-Op Vilvoorde is een stadsschool met een grote speelplaats. Er zijn genoeg loopfietsen voor de hele klas. De speelplaats beschikt over een verkeersparcours. 

Eerst vertelt de juf het verhaal, en zijn er zintuiglijke oefeningen in verband met horen, zien, voelen. De kleuters doen evenwichtsoefeningen en behendigheidsspelletjes, eerst zonder en daarna met de loopfiets. Kracht en souplesse worden geoefend. 

Via spelletjes met verkeersborden wordt er aan verkeerseducatie gedaan, eerst te voet, daarna met de loopfiets. Er zijn ook zebrapaden en rustzones op het parcours.  

Tussendoor worden ook ruimtelijke spelletjes en zintuiglijke opdrachten gedaan: gepast reageren op een fluitsignaal, de pijlen volgen in de juiste richting, op tijd kunnen stoppen, zigzaggend tussen de kegels gaan. 

Via spelletjes worden sociale vaardigheden geoefend: een geblinddoekte kleuter helpen, samen een schuilplaats maken, iemand helpen om veilig over te steken terwijl de speelgoedauto's 'voorbijrazen'. 

Het parcours wordt samen met de kleuters opgebouwd. Alle obstakels uit het boek worden zo veel mogelijk verwerkt in het parcours: zigzaggen tussen de bomen (kegels), de benen in de lucht houden (over het water), de 'sneeuwberg' op fietsen, en stoppen aan het hol van de beer. 

De kleuters doen samen de rit terug, want de beer zit hen op de hielen. Ze gaan vlug naar binnen en kruipen samen onder een dekentje, in het tuinhuis naast het parcours. 

Alle kleuters kiezen op voorhand ook een personage uit het verhaal, en ze kleden zich navenant. 

Het prentenboek is een goede starter om voor te lezen aan de kinderen. Er zit veel herhaling in de tekst en geluiden. De kinderen vonden dit zeker leuk. Ze deden de geluiden zelfs na. Doordat het op voorhand voorgelezen werd, herkenden en wisten de kinderen heel goed hoe het parcours in elkaar zat. De fantasie van de kinderen werd zeker aangewakkerd. Het is een goede oefening om per onderdeel iets anders te doen met de loopfietsen. Bijvoorbeeld slalommen rond de bomen. De kinderen hebben een leuke tijd beleefd maar ook de leerkracht!

Anneleen Lantsogh, Sint-Lodewijkscollege Brugge

De leerkrachten waren erg tevreden over de lesfiche. Ze vonden de introductie met het boek en de prenten erg leuk. De kinderen waren meteen mee met het verhaal en gemotiveerd om van start te gaan met de activiteit.

Katinka Sinaeve, Basisschool Manitoba Brugge

Je kan de lesfiche hier gratis downloaden. Voor wie het boek niet in de klas heeft, is de tekst opgenomen in de lesfiche.