Hoogste tijd voor capaciteit! Hefbomen voor een duurzaam, structureel en strategisch beleid voor onderwijscapaciteit
Platformtekst bij de strategische verkenning over onderwijscapaciteit
1 Capaciteit in onderwijs: bijzonder urgent en veelomvattend
2 Wat is onderwijscapaciteit?
2.1 Omschrijving en kenmerken
2.2 Toepassingsgebied
3 Leerlinggericht, duurzaam, structureel en strategisch
3.1 Leeromgevingen voor jongeren van nu
3.2 Duurzaam
3.3 Structureel
3.4 Strategisch
4 Beleidshefbomen
4.1 Een geïntegreerd monitoring- en prognosebeleid
4.2 ‘Onderwijsvraag’ adequaat omschrijven
4.3 Capaciteit incorporeert nieuwe leerconcepten
4.4 Kwaliteitsvolle schoolinfrastructuur
4.5 Onderwijs- en schoolinplanting maakt deel uit van integrale planning
4.6 Geen onderwijscapaciteit zonder professionele teams
4.7 Financiering van capaciteit: een absolute prioriteit
4.8 Duidelijke afspraken over de governance
4.9 Een specifieke aanpak voor Brussel, maar met aandacht voor de rand