de scholenband maakt onze leerlingen bewust van de SDG's
Wat?
Inspiratie-artikel over een internationale samenwerking tussen een school in Oostende en een Gambiaanse school. In hun scholenband werken zij rond verschillende SDG’s: gezondheid, onderwijs en milieu.
Waar? Wie? Wanneer?
Scholenband tussen de Oostendse school Sint-Jozefinstituut-Petrus & Paulus-Centrum en St. Joseph’s Senior Secondary School in Gambia. Dit zijn twee algemeen-secundaire scholen.
Dwarsverbanden
Een scholenband zorgt voor uitwisseling tussen verschillende culturen, maar deze gaat nog een stapje verder met als gezamenlijk doel: leerlingen tot mondige, kritische burgers vormen door samen te werken rond de SDG’s. Enerzijds door een fysieke uitwisseling en anderzijds door van op afstand samen lesmateriaal te ontwerpen. De scholenband creëert voer voor lessen over de SDG’s en SDG-gerelateerde thema’s, duurzame ontwikkeling en het belang van internationale samenwerking. Daarnaast geeft het zowel leerlingen als leerlingen een blik op de diversiteit in de wereld.
Rode draden in de aanpak
Bij een scholenband kunnen leerkrachten elk op hun eigen manier betrokken zijn. Zo bezochten 7 leerlingen en 3 leerkrachten uit Oostende de Gambiaanse school. Andere leerkrachten zagen een fysieke uitwisseling (nog) niet zitten. Wél stonden ze ervoor open om vanop afstand met hun Gambiaanse collega’s na te denken over hoe ze samen lesmateriaal kunnen maken. Anderen gebruiken voorbeelden uit de partnerschool in hun les zonder zelf in contact te staan.