Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers

Anderstalige nieuwkomers kwamen als doelgroep vaak aan bod in recente adviezen van de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor), bijvoorbeeld over de inkanteling van deeltijds beroepssecundair onderwijs, over vroegtijdig schoolverlaten of over zorg in het volwassenenonderwijs. Het laatste advies dat specifiek aan deze doelgroep gewijd was, dateert van 2013. Het gaat om een zeer kwetsbare groep van leerlingen, wiens noden met het huidige beleid vaak onvoldoende vervuld worden.

Sinds het vorige advies is de doelgroep geëvolueerd en heel divers geworden én werd het secundair onderwijs gemoderniseerd, incl. de eindtermen, terwijl de ontwikkelingsdoelen voor het onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers (OKAN) dezelfde gebleven zijn.

Sinds de vorige adviezen van de Vlaamse Onderwijsraad over anderstalige nieuwkomers en vluchtelingen zijn er ook heel wat relevante onderzoeken uitgevoerd en rapporten geschreven, waarvan de inzichten kunnen meegenomen worden.

De Vlaamse Onderwijsraad wil een langetermijnvisie en kader uitwerken voor het onthaal van verschillende profielen van anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs. Het advies zal focussen op de organisatie en de invulling van OKAN, het vervolgonderwijs binnen het secundair onderwijs én de overgang tussen beide.

Het onderwerp van dit advies sluit aan bij de prioriteit ‘diversiteitsresponsief en inclusief onderwijs’ uit de Agenda voor het Onderwijsbeleid 2024-2029 van de Vlaamse Onderwijsraad en bij de keuze om deze legislatuur grondig werk te verrichten rond het maatschappelijk vraagstuk: “Hoe kan onderwijs het recht op leren voor iedereen, van jong tot oud, garanderen?.