Nieuwe onderwijskwalificatie Freinetpedagogie
De Vlor gaf een gunstig advies over het voorstel van nieuwe onderwijskwalificatie Freinetpedagogie. De argumenten daarvoor zijn:
- Het is een logisch vervolg op de studierichting Freinetpedagogie in de tweede graad, waar de Vlor zich ook achter schaarde.
- Het biedt studiecontinuïteit aan leerlingen uit de tweede graad Freinetpedagogie, maar staat ook open voor leerlingen uit andere richtingen in de tweede graad aso.
- Freinetonderwijs is meer dan een pedagogisch-didactische aanpak. Het is een totaalvisie op onderwijs, waarbij het wat (inhoud), het hoe (aanpak), het waartoe (doelen) en het waarom (mens- en maatschappijbeeld) onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
- Er is een groeiende vraag naar een volledige en volwaardige freinetopleiding.
- Het gaat om een brede studierichting. Leerlingen hoeven nog geen allesbepalende studiekeuze te maken.
- De actieve en passieve vrijheid van onderwijs legitimeren een apart structuuronderdeel Freinetpedagogie.