Drempels bij instroom in en doorstroom doorheen het hoger onderwijs
De Vlaamse Onderwijsraad heeft de ontwikkelingen rond studie-efficiëntie en studievoortgang de voorbije bestuursperiode nauw opgevolgd. Ook voor deze legislatuur staan er in het Regeerakkoord 2024-2029 en de beleidsnota Onderwijs 2024-2029 enkele maatregelen ingeschreven die het belang van dit thema in de verf zetten.
De raad vindt dit thema belangrijk vanuit de vaststelling dat er heel wat maatregelen en instrumenten zijn voor wie instroomt in en doorstroomt doorheen het hoger onderwijs. De combinatie van al deze maatregelen en instrumenten maakt het voor studenten niet evident om het overzicht te bewaren. Bovendien is de vraag wat er nodig is om de instroom en succesvolle doorstroom in het hoger onderwijs te faciliteren, dan wel wat die instroom en doorstroom belemmert.
De Vlaamse Onderwijsraad wil met een advies bijdragen aan de verdere ontwikkeling van een visie rond instroom en doorstroom in het hoger onderwijs. De Vlor zal zich hierbij richten op de maatregelen en instrumenten die waarmee studenten in aanraking komen in de aanloop naar en in het hoger onderwijs, waar de hogeronderwijsinstellingen een directe rol in (kunnen) spelen.