Studiedag - Het curriculum in hoger onderwijs uitgedaagd
Van het hoger onderwijs wordt in toenemende mate verwacht dat het werkt aan internationalisering, innovatie, employability, burgerschap, democratisering, duurzaamheid, sociaal engagement, interdisciplinariteit … Hoe moet dat alles worden vertaald naar het curriculum? In het kader van Eramus+ werkte de Vlor afgelopen jaar aan een project dat zich boog over die centrale vraag. Op deze studievoormiddag stelde de Vlor de resultaten van het project voor.
Programma:
Het curriculum uitgedaagd - Voorstelling van het Erasmus+-project en de slottekst - Cis Van Den Bogaert, Universiteit Antwerpen en voorzitter van de stuurgroep
Reflections by the European Commission - Francesca Maltauro, Europese Commissie
Designing transformative curricula: challenges and possibilities - Paul Ashwin, Lancaster University (UK)
Volgende instellingen stelden een poster voor over curriculumdesign in hun instelling of in één of meerdere opleidingen: Artesis Plantijn Hogeschool - Arteveldehogeschool - Erasmushogeschool Brussel - Hogeschool Gent - Hogeschool West-Vlaanderen - Karel De Grote Hogeschool - Odisee Brussel - Katholieke Universiteit Leuven - Pxl - Thomas More - University College Leuven-Limburg - Universiteit Gent - Universiteit Antwerpen - Universiteit Hasselt - Vives Hogeschool - Vrije Universiteit Brussel
Planning for a journey into the unknown: Some principles for the art of curriculum design - Paul Blackmore, Policy Institute, King’s College London (UK)
Slotwoord: inzichten, verwachtingen en conclusies vanuit het kwaliteitsperspectief – Pieter Soete (NVAO)