Eunec-conferentie - Leading teachers’ learning
21-22 september 2015
In het najaar van 2015 organiseerde het Europees Netwerk voor Onderwijsraden in Dublin een conferentie over ‘Leading teachers’ learning’.
Leraren zijn cruciaal voor de kwaliteit van elk onderwijssysteem. Zij bevinden zich in het hart van het pedagogisch proces; zonder hen kunnen innovatieprocessen niet slagen. Logisch dus dat de leraar centraal staat in elk EUNEC-debat: hoe kunnen we getalenteerde professionals aantrekken, begeleiden, coachen, behouden en stimuleren gedurende hun hele carrière?
Deze conferentie zoemde in op vormen van professionele ontwikkeling tijdens de loopbaan. Uit de conclusies blijkt dat professionele ontwikkeling niet langer mag gezien worden in de enge betekenis: een verplicht aantal uren van formele ‘bijscholing’, georganiseerd ergens buiten de school.
In tegendeel, meer en meer blijkt dat voortdurend samenwerkend leren binnen de school, formeel en niet formeel, de beste resultaten oplevert.
De conferentie werd georganiseerd in nauwe samenwerking de Ierse Teaching Council, lid van het netwerk. Ongeveer vijftig deelnemers, uit 14 lidstaten, wisselden van gedachten. Gary O Donnchadha (Ierse Departement Onderwijs en Vaardigheden), Geert Kelchtermans (KU Leuven), Katarzyna Kubacka (OESO-TALIS) en Francesca Caena (lid van de thematische werkgroep van de Europese Commissie) zorgden voor keynote-bijdragen; cases uit Ierland, Portugal, Finland, Nederland, Malta en Cyprus werden toegelicht. De deelnemers kregen de kans om een schoolbezoek te brengen aan de Coláiste Bríde Clondalkin, en er in dialoog te gaan met de directie, de leraren en de leerlingen.