De toekomst van het onderwijs aan jonge kinderen
Het kleuteronderwijs staat hoog op de beleidsagenda in Vlaanderen. Op deze studiedag kwam de Vlor naar buiten met het resultaat van een strategische verkenning over de toekomst van het onderwijs aan jonge kinderen. Op basis van kennis, inzichten en analyses van bestaand onderzoek schetst een divers panel van deskundigen uitdagingen en pistes voor de toekomst met 2030 in het vizier. Met bijdragen van Bart Declercq en Ferre Laevers, Jan De Mets en Piet Van Avermaet, Sanne Feryn, Paul Leseman en Pauline Slot, Stefan Ramaekers, Nima Sharmahd, Michel Vandenbroeck, Kris Van den Branden, Katrien Van Laere.
Het kleuteronderwijs uitgedaagd tot reflectie: getuigenissen uit het werkveld rond vier centrale thema's:
Educare en interprofessionele samenwerking
- Inleiding door Leen Rosiers, lid van de denkgroep
- Praktijkgetuigenis door Kaat Verhaeghe (Erasmushogeschool Brussel), Amaryllis Pieteraerens (Stad Brussel) en Saartje De Clercq (Stad Brussel)
Integratie van opvang en onderwijs
- Inleiding door Lotje De Spiegeleer, lid van de denkgroep
- Praktijkgetuigenis ‘Kindcentrum de tandem … it takes a village to raise a child’. School: Kindcentrum De Tandem en De Balder (in ontwikkeling) door Mike Goudeseune (school) en Heidi Desmet (GO! Netbrede ondersteuning en ontwikkeling)
Partnerschap met ouders
- Inleiding door Marieke Bavelaar, lid van de denkgroep
- Praktijkgetuigenis door Diane Lefere (Onderwijscentrum Gent, Team Partnerschap School-Gezin), Els De Roeve (zorgcoördinator Vrije Basisschool Dokata) en Gulsa Meseli (brugfiguur)
Kwaliteitsvolle interacties en taalontwikkeling
- Inleiding door Lotje De Spiegeleer, lid van de denkgroep
- Praktijkcase door Fien Neirynck (GO!-basisschool KAZ Zottegem) en Erica van de Pol (Pedagogische Begeleidingsdienst GO!)