Advies bij de conceptnota cultuureducatie voor volwassenen 'Doorgroeien in cultuur'
De Strategische Adviesraad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media, de Vlaamse Onderwijsraad en de Vlaamse Jeugdraad brengen een gezamenlijk advies uit over het strategisch beleidskader cultuureducatie voor volwassenen Doorgroeien in cultuur. De raden zijn tevreden dat de beleidsvelden Cultuur, Onderwijs en Vorming en Jeugd aan de slag zijn gegaan om – hoe onvolmaakt ook – een kader uit te tekenen rond cultuureducatie voor volwassenen en signaleerden drie positieve klanken. De nota Doorgroeien in cultuur geeft erkenning aan cultuureducatie voor de doelgroep van volwassenen, heeft oog voor de diversiteit van het cultuureducatieve landschap en heeft bijzondere aandacht voor participatie en kansengroepen.
Maar een duidelijke politieke ambitie ontbreekt in dit document dat met een aantal gebreken kampt. In de visie van de nota Doorgroeien in cultuur ontbreekt de waardering voor de intrinsieke waarde en het plezier voor cultuur, een nieuwe transversale strategie en aandacht voor de culturele basisvaardigheden. De nota is opgebouwd volgens drie doelstellingen, maar een sterk onderbouwde visie wordt niet aangereikt. Het document is dan ook eerder een partiële beschrijvende en opsommende landschapsschets dan een visietekst over cultuureducatie voor volwassenen. Er worden losweg knelpunten en uitdagingen beschreven, maar werkelijke onderbouwde en geïntegreerde oplossingen worden niet geboden. Bij de concretisering van de drie doelstellingen worden een reeks (vooral bestaande) acties geschetst, maar er worden geen onderlinge verbanden gelegd. Volgens de raden ontbreken er te veel elementen om echt aan de slag te gaan: sterkte-zwakteanalyse, werkpunten, evaluatiekader, acties gelinkt aan een tijdspad en middelen, etc.
De betrokken sectoren kunnen zich onvoldoende plaatsen en terugvinden in het voorgestelde kader. Input van en overleg met de verschillende cultuureducatieve sectoren en betrokken partners op korte termijn in functie van een meer gedragen en doelgerichte herziende nota zou alvast veel soelaas bieden en de noodzakelijke betrokkenheid verhogen.
De raden lazen op het einde van de conceptnota dat de auteurs hiervoor openingen laten. In de nota aan de Vlaamse Regering werd immers gezegd dat de tekst een ‘dynamisch’ document is: “Het wordt gezien als een uitnodiging aan de verschillende intermediaire en sectorale spelers in het brede cultuureducatieve landschap om over de beleidsdoelstellingen in dialoog te gaan en er samen aan bij te dragen.”
De raden hopen met dit advies een constructieve bijdrage daartoe te leveren en kijken uit naar de reactie van de opstellers van de nota, maar betreuren sterk dat de nota publiek werd gemaakt vooraleer ze er advies over konden uitbrengen.
Download hier het volledige advies